Thursday 12 December 2013

Syarikat roti Gardenia dan Menteri Besar Terengganu Ahmad Said

Mangsa Banjir Yang Tidak Di Dendang Mengucapkan Terima Kasih

 


       Bila banjir sudah pasti kita bayangkan rumah ditenggelami air dan harta benda yang rosak dan musnah. Gitu juga dengan kesukaran bila bantuan lambat tiba. Berbeza dengan perkataan bantuan tidak diterima. Kalau kita fikir secara rambangpun.
       Bila Banjir - Petugas dari serata pelusuk pun bersedia ke lokasi banjir. Air banjir naik dalam tempoh 2 hingga 3 jam sahaja di Chukai dan Kuantan. Cerita adik saya yang berada di pejabatnya lebih kurang 3 km dari rumah. Sampai di rumah terus kemas alatan rumah dan waktu kemas barangan tiba-tiba air sudah masuk ke dalam rumah. Tayar kereta di luar rumah sudah ditenggelami air sepenuhnya. Yang mana nak diselamatkan dulu. Jawapannya semua yang ada dalam rumah teres setingkat itu ditenggelami air. Bukan rumahnya sahaja malahan semua rumah yang ada di kawasan perumahan Bukit Mentok Chukai Kemaman. Satu Kawasan perumahan yang lebih besar keluasannya dari Kawasan Perumahan Bandar Tun Razak Cheras Kuala Lumpur.
        Hari ini juga jalan raya sesak sebab air melintasi jalan. Kereta tersesak-sesak. Bombapun terkandas dalam kesesakan jalan raya. Petugas di Chukai rumah mereka sama-sama ditenggelami air dan petugas dari daerah lain terkandas dalam kesesakan.
       Air Naik dengan cepat. Pukul 2.00 petang hampir seluruh kawasan di Bandar Chukai kemaman telah dinaiki air kecuali kawasan betul-betul di perbandaran untuk beli belah disekitar Perhentian Bas Chukai dan Kawasan sebelah Sekolah Kebangsaan Chukai hingga ke Jambatan Bukit Kuang.
       Perniagaan dan segala urusan di bandar Chukai Kemaman lumpuh dengan ditambah beban ketiadaan elektrik dan air. Stesen minyak semua tutup.

       Sangat tidak bijak kalau menyalahkan petugas dari kerajaan untuk itu dan ini pada hari pertama banjir.

Cerita kali ini masih lagi berkisar pada laluan ketika banjir dari Sungai Ular Pahang ke Chukai Kemaman pada 4hb Dis 2013. Bermula dari Sungai Ular jem teruk dan bermula di situ aku singgah dikedai untuk beli roti atau sedikit makanan yang boleh tahan lapar. Tapi sudah kehabisan.
        Ketika terkandas di Chendor memang hampir setiap kedai makan sudah kehabisan makanan yang dijual minuman panas sahaja. Makan minumpun tuan kedai kata dah tak larat nak masak dan bahan mentah kehabisan.
       Dekat R&R Cendor penuh dengan kereta yang terkandas dan bermalam di situ. Ketiadaan elektrik dan air menyebabkan semua kedai tutup. Kedai runcitpun hanya ada barangan yang tidak boleh di makan sahaja. Dalam jem yang teruk peluang keluar dari kenderaan dan mencari makanan di kedai memang amat perit. Bayangkan pada keluarga yang punya baby menangis dalam kereta.
      Saya tidak ada dilokasi kejadian Menteri besar Terengganu membahagikan roti Gardenia tapi teringin melengkapkan blog ini dengan cerita ini. Sebabnya hanya satu... turut merasai keperitan kelaparan sebab sudah berada dalam kenderaan sejak pukul 10.30 pagi dan kebetulan tidak makan pagi pada hari ini. Andaian untuk berhenti makan di perjalanan.
       Cerita MB Terengganu membeli keseluruhan roti dari dua buah lori Roti Gardenia betul-betul mencuit hati ini. Cukup mulia untuk seorang yang ada pengaruh dan kuasa menggunakan kesempatan tiba-tiba. Itu yang patut dilakukan oleh siapa-siapa sahaja yang berpengaruh bila berada di tengah-tengah kesulitan masyarakat.
       Aku bukan siapa-siapa dan bukan juga ahli mana-mana parti politik. Malahan aku kenal MB Terengganu cuma MB Terengganu memang tak kenal aku. Tulisan ini ikhlas dari mangsa banjir di jalan raya.



KUALA TERENGGANU: Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said melahirkan rasa terharu apabila pihak pengurusan syarikat roti Gardenia enggan menerima bayaran roti yang diagihkan kepada mangsa banjir yang terperangkap di negeri itu baru-baru ini.
Sebaliknya pihak pengurusan syarikat terbabit menganggap roti itu sebagai sumbangan mereka kepada mangsa banjir di negeri itu.
“Terima kasih kepada pengurusan Gardenia yang pada hari itu saya membuka lori untuk diagihkan (roti). Asalnya kita berbincang dengan driver, pada awalnya tidak berani tetapi saya cakap dengan pegawai pengurusan dia saya bersetuju untuk membayar harga roti tersebut. Apabila kita tulis surat untuk mendapatkan invois,pengurus dia kata ini sumbangan mereka untuk mangsa banjir yang terkandas. Jadi saya ucapkan terima kasih kepada pihak Gardenia,” katanya.
Beliau yang ketika itu dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kemaman meminta dua pemandu lori Gardenia mengagihkan roti yang dibawa mereka kepada orangramai.


Lori terbabityang  turut terkandas ekoran banjir di kawasan Chendor, pada mulanya enggan membenarkan lori mereka dibuka .
Selepas berbicang dengan pengurus Gardenia di Kuala Lumpur, beliau kemudiannya membuka lori dan mengagihkanya kepada mangsa yang terperangkap.

Tindakan Ahmad itu turut dikongsikan mangsa banjir yang berada di tempat kejadian dan mendapat perhatian di media sosial.
Berita mula diterbitkan pada: Disember 12, 2013 06:50 (MYT)

 


 12.12.13

No comments:

Post a Comment